• پلتفرم نمایشگاه دائم صادرات و واردات خدمات، کالا، فناوری نوین و دانش بنیان در ارمنستان و کشورهای حوزه CIS

صادرات گوجه فرنگی

صادرات گوجه فرنگی

صادرات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ، با نام علمی Solanum lycopersicum یکی از سبزیجات با میوه‌ای سرخ‌ رنگ و خوش‌بو و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دوره استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد . گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است. با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه شناسی یک میوه تلقی می شود، اغلب به عنوان تره بار شناخته می شود .

بررسی جغرافیای گوجه فرنگی

میزان تولید گوجه فرنگی  در کشور ایران حدود ۳ / ۵ میلیون تن برآورد شده که حدود ۵۱۷ هزار هکتار معادل ۷۱ / ۴ درصد از سطح برداشت اراضی محصولات زراعی کشور به گروه سبزیجات اختصاص داشته که از این مقدار ۵ / ۳۱ درصد آن مربوط به محصول گوجه فرنگی می باشد .

استان فارس با داشتن ۸۹۳ هزار تن از تولید گوجه فرنگی کشور در تولید این محصول مقام اول را دارد و استانهای بوشهر با ۶۸۷ هزار تن ، استان هرمزگان با ۴۹۲ هزار تن ، جنوب استان کرمان با ۴۵۶ هزار تن و استان قزوین با ۳۸۹ هزار تن از میزان تولید گوجه فرنگی در کشور به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را کسب کرده اند . پنج استان مزبور جمعاً ۵ / ۵۷ درصد از میزان تولید گوجه فرنگی کشور را به خود اختصاص داده اند .

استان گیلان با داشتن ۳۰۶ تن تولید گوجه فرنگی کمترین میزان تولید گوجه فرنگی کشور را دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر در خصوص بسته بندی کالا صادراتی به بخش ” نکات مهم و کاربردی در زمینه بسته بندی کالا صادراتی ” سایت ، مراجعه کنید.

 

تولید جهانی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مطابق با ( PCI ) شاخص پیچیدگی محصول ۳۳۴ مین محصول معامله شده و ۱۱۵۷ مین محصول پیچیده است.

صادرکنندگان برتر گوجه فرنگی کشورهای از جمله : مکزیک ( ۲.۱۴ میلیون دلار ) ، هلند ( ۱.۷۹ میلیون دلار ) ، اسپانیا ( ۱.۲۷ میلیون دلار ) ، مراکش ( ۸۳۰ میلیون دلار ) و ترکیه ( ۳۵۶ میلیون دلار ) هستند .

واردکنندگان برتر گوجه فرنگی کشورهایی از جمله : ایالات متحده آمریکا ( ۲.۳ میلیون دلار ) ، آلمان ( ۱.۵ میلیون دلار ) ، فرانسه ( ۶۶۲ میلیون دلار ) ، انگلیس ( ۶۵۰ میلیون دلار ) و روسیه ( ۴۲۲ میلیون دلار ) هستند.

گوجه فرنگی به عنوان سبزی نیز شناخته می شود .

 

معرفی انواع گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای تنوع گسترده ای است اما شاخص ترین آنها انگوری ( خوشه ای ) آلبالویی رمی کوکتلی و گوشت است . که سهم عمده صادرات گوجه فرنگی به سمت محصولات با جثه کوچک تر می رود.

گوجه فرنگی ۷۵۰۰ رقم دارد قطر آن ها ممکن است از ۱ یا ۲ سانتی‌متر ( گوجه فرنگی ریز آلبالویی و گوجه فرنگی وحشی ) تا ۱۰ سانتی‌متر ( گوجه فرنگی گوشت گاوی ) باشد. با این وجود بیش تر گوجه فرنگی‌ها در مراکز خرید ، قطری به اندازهٔ ۵ ، ۶ سانتی ‌متر دارند.

در صادرات گوجه فرنگی ، انتخاب مشتریان براساس معیارهای مختلفی نظیر غلظت آب ، درجه رسیدگی گوجه در مبدا و مقصد و بسته بندی و رقم محصول متغییر است.

 

سهم صادرات گوجه فرنگی

سهم صادرات گوجه فرنگی در بازار جهانی بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار است. که بزرگترین کشورهای صادر کنند آن مکزیک ، هلند ، اسپانیا و ایتالیا هستند . رشد صادرات گوجه فرنگی نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از ۳ درصد افزایش داشته است.

 

کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی

این نقشه میزان صادرات گوجه فرنگی را در کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی نشان می دهد . با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید در خصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

کشورهای واردکننده گوجه فرنگی

این نقشه میزان واردت گوجه فرنگی را در کشورهای واردکننده گوجه فرنگی نشان می دهد . با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید در خصوص واردات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

مشخصات گوجه فرنگی خوب

از گوجه فرنگی با هر گونه لکه قابل توجه، تیرگی یا چین و چروک پوستی اجتناب کنید. پوست باید شفاف، براق و بدون لکه یا آسیب مکانیکی باشد. تغییر رنگ یا کم آبی در ساقه ها می تواند موجب کاهش زمان ماندگاری محصول گردد، اگر ساقه همراه گوجه فرنگی وجود داشته باشد، باید کاملا سبز باشد. گوجه فرنگی خوب، نسبت به سایز خود سنگین تر است، همچنین برای انتخاب گوجه فرنگی خوب می توانید آن را بو کنید؛ اگر بوی شیرین آن را در اطراف ساقه و برگ حس کردید، بهترین را انتخاب نموده اید.

از لحاظ فنی بهترین گوجه فرنگی نوع مزرعه ای و مربوط به فصل تابستان است، لذا گوجه فرنگی برداشت شده در بین ماه های تیر تا شهریور، بهترین گوجه فرنگی در نوع خود خواهد بود. نیاز غذایی بشر امروز به مصرف گوجه فرنگی در تمام طول سال موجب شده تا پرورش گوجه فرنگی به صورت گلخانه ای توسعه یابد که این امر موجب افت کیفیت در طعم و مزه گوجه فرنگی گلخانه ای نسبت به محصول مزرعه ای شده است.

نکته

گوجه فرنگی گلخانه ای ظاهری زیباتر داشته و دارای پوستی ضخیم تر نسبت به گوجه فرنگی مزرعه ای است که به آن اجازه می دهد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و بتواند مسافت های طولانی تری را برای رسیدن به مقصد صادراتی تحمل کند.

جمع بندی اینکه گوجه فرنگی های محلی یا مزرعه ای، عمر کوتاه تر و طعم بهتری را دارا هستند. باید توجه داشت که چیدن گوجه فرنگی الزاما باید توسط قیچی انجام گردد.

جهت صادرات گوجه فرنگی به مقاصد دور دست، باید گوجه فرنگی قبل از اینکه کاملا قرمز شود و رنگ بگیرد، چیده شود. براساس گونه گوجه فرنگی، فصل کاری و مدت زمان لازم برای ارسال گوجه فرنگی به مقصد، معمولا گوجه فرنگی با درجه رنگ ۶ تا ۸ چیده شده و صادر می گردد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.