• پلتفرم نمایشگاه دائم صادرات و واردات خدمات، کالا، فناوری نوین و دانش بنیان در ارمنستان و کشورهای حوزه CIS

تعرفه های گمرکی

تعرفه های گمرکی

تعرفه های گمرکی

تعرفه یک نوع معیار به صورت رقمی یا عددی برای یک کالایی که در حال ترخیص است. با این کد جایگاه آن کالای ترخیصی را مشخص می کند. شاید این سوال برای شما به وجود آمده که تعرفه های گمرکی چیست؟ تعرفه گمرکی در واقع یک کد است که از هشت رقم تشکیل شده است که از این هشت تا، چهار رقم اول آن ثابت است. از این کد که هشت رقم است، برای شناسایی کردن و همچنین طبقه بندی کالا های وارداتی استفاده می شود. تعرفه گمرکی از مواردی است که در بسیاری از اوقات چالش برانگیز می شود. اسم دیگری که تعرفه گمرکی را با آن می شناسند، نمانکلاتور است. این چالش تعرفه گمرکی هم برای خود گمرک و هم برای مراجعه کنندگانی که به نوعی با کالا سر و کار دارند، وجود دارد. تعرفه های گمرکی معمولا توسط دولت ها و طبق یک اصول خاص محاسبه می شوند. در این مقاله شما را با تعرفه های گمرکی و نکات مرتبط آشنا می کنیم.

تعرفه های گمرکی

حقوق ورودی کالا

وارد کنندگان کالا باید درصد معینی از ارزش کل کالا را به اداره گمرک کشور مورد نظر تحویل دهد که به آن حقوق ورودی کالا می گویند. این حقوق ورودی به آن کالا اجازه می دهد، که وارد کشور شود. این حقوق که وراد کننده پرداخت می کند، به خزانه آن کشور واریز می شود و درآمد های کشور را افزایش می دهد. پس به همین دلیل یکی از مزیت های ورود کالا به کشورها همین گرفتن “حقوق ورودی کالا” است. معین کردن مقدار این حقوق ورودی کالا بر اساس سیاست های هر کشوری متفاوت بوده و موردهای بسیاری در نظر گرفته می شود. یکی از موردهایی که مد نظر قرار می گیرد، تولید کردن آن کالا در کشور مورد نظر است. در صورتی که کالا در آن کشور تولید نمی شود، حقوق ورودی آن را کاهش داده تا به سرعت وارد کشور شود. برعکس آن هم وجود دارد یعنی اگر کالا در کشور تولید شود، حقوق ورودی کالا را بالا برده تا کالای داخلی بیشتر تولید و مصرف شود.

انواع تعرفه های گمرکی

تعرفه ها از نظر هدف، مقام وضع کننده، شکل، ماهیت و محاسبه ای تقسیم بندی می شود. هر کدام نیز از این دسته بندی ها نیز خود به چند دسته بخش بندی می شود. تعرفه ها از نظر مقام وضع کننده دو بخش مستقل و قرار دادی دارد که مستقل به صورت کاملا یک طرفه و از طرف کشور میزبان براساس منافع ملی انجام می شود. نوع قراردادی هم تعرفه هایی هستند که بر اساس قرارداد و زمان معینی هستند. تعرفه ها از نظر شکل دارای دو دسته مرکب و واحد هستند. در دسته واحد مثلا برای کلیه کالاها چهار درصد حقوق گمرکی اختصاص داده می شود. در دسته مرکب شکل، انواع کالاها به روشی خاص دسته بندی می شوند. تعرفه ها از منظر هدف سه نوع مالی، حمایتی و ارشادی دارند. تعرفه از نظر ماهیت دو بخش عمومی و ترجیهی دارد. تعرفه های محاسبه نیز به سه دسته تعرفه ارزشی، تعرفه مقداری و تعرفه مختلط تقسیم بندی می شوند.

انواع تعرفه های گمرکی

آشنایی با انواع تعرفه ها از منظر محاسبه ای و هدف

تعرفه ارزشی که در زبان انگلیسی AD valurem نامیده شده، حقوق ورودی کالا جزوی از ارزش آن کالا است. در روش ارزشی که نوعی از تعرفه محاسبه ای است، نرخ تعرفه ها ضربدر کالا شده و حقوق ورودی ازآن بدست می آید. تعرفه ویژه نوعی از تعرفه محاسبه ای بوده و حقوق ورودی زیرمجموعه ای از مقدار یا کمیت کالای مورد نظر است. مقدار حقوق ورودی کالا ضربدر کمیت کالا مثل کیلوگرم یا طول می شود. تعرفه مرکب یکی از انواع تعرفه محاسبه ای است که در زبان انگلیسی به آن mixed tarrif می گویند. تعرفه مالی یکی از انواع تعرفه های هدف است و مخارج دولت را تامین می کند. تعرفه حمایتی از دیگر انواع تعرفه های هدف بوده و از کالاهای داخلی در برابر کالاهای خارجی حمایت می کند. تعرفه ارشادی از روش های محاسبه هدف است و مصرف کننده را در انتخاب محصول ارشاد و راهنمایی می کند.

آشنایی با تعرفه های ماهیتی

آشنایی با انواع تعرفه ها به تجارت شما کمک زیادی می کند. این نوع تعرفه به دو نوع تعرفه عمومی و ترجیهی تقسیم بندی می شوند. تعرفه عمومی نسبت به کلیه کالاها یا اجناس برابر بوده و مبدا کالای ورودی در نرخ حقوق ورودی هیچ تاثیری ندارد. تعرفه ای که ترجیهی است نوع دیگری از تعرفه های ماهیتی است. این تعرفه برای کشورهایی خاص، استثنا قائل شده است. برای این کشورها تعرفه بسیار کمتری را نسبت به بقیه کشورها در نظر می گیرد.

 تاریخچه گمرک

وقتی از گمرک حرف می زنیم، باید از تاریخ طولانی حجم تبادل کالا میان کشور ها و قومیت های مختلف حرف زد. سازمانی جهانی گمرک است که از قدیمی ترین سازمان ها برای گرد آوری پول است و چرخه اقتصادی آن جزو قدیمی ترین سازمان ها است. ریشه پیدایش این سازمان بزرگ نا معلوم است ولی در بعضی از مناطق جهان دارای نشانه هایی وجود دارد. این سازمان در ابتدا شورای همکاری گفته می شد، اما به مرور زمان به اسم کنوانسیون تغییر نام داد. این کنواسیون که نام بردیم، در سال 1952 تشکیل گردید و فقط در حوزه گمرک کار می کند. نمانکلاتور آماتوری و تعرفه های گمرکی بین المللی در سال 1988 میلادی تدوین و اجرا شد. با توجه به اسناد تاریخی، قوانین گمرکی در زمان حکومت ماد ها بر کشور ایران وجود داشته است. همچنین در زمان اشکانیان و هخامنشیان نیز گمرک وجود داشته و مبادلات تجاری فراوانی در آن زمان انجام شده است.

 تاریخچه گمرک

تعرفه های گمرکی و اولویت بندی آن ها

علاوه بر کالاها، تعرفه های گمرکی نیز اولویت بندی می شوند. تقسیم بندی تعرفه های گمرکی معمولا بر اساس نیاز کشور مشخص می شود. معمولا این دسته بندی تعرفه های گمرکی در کشور ایران، ده قسمت مجزا هستند. همچنین این دسته بندی هایی که برای تعرفه های گمرکی انجام می شود، بر اساس نیازهای تجاری هم هست. اولویت اول تعرفه های گمرکی کشور ایران، تعرفه های گمرکی کالاهای بسیار مهم و ضروری هستند. در اولویت بندی بخش دهم که بخش آخر است، کالاهای لوکس قرار می گیرند. به این کالاهای لوکس که جزو دسته دهم است، ارز دولتی اختصاص داده نمی شود. بسیاری از سایت های تجاری کشورمان، تعرفه های گمرکی را نشان می دهند تا بقیه افراد اطلاعات را کسب کنند. اگر شما یک تاجر هستید، با استفاده از این اطلاعات سود بسیار بالایی کسب می کنید.

آشنایی با انواع واردات کالا

کالا به دو صورت قطعی یا موقت به کشور ایران وارد می شود. به وارداتی قطعی می گویند که در ترخیص آن، همه عوارض گمرکی دریافت می شود. واردات قطعی که به آن ها واردات مصرف داخلی هم می گویند، بعد از وارد شدن به گمرک بلافاصله ترخیص می شوند. اگر به دلیل عامل های گوناگون این کالاها به گمرک منتقل شوند، هزینه ترخیص کردن کالا بسیار افزایش می یابد. برای واردات قطعی کالا مدارکی از قبیل کارت بازرگانی، فاکتور خرید، اعلامیه ارز، اظهارنامه گمرکی واردات و غیره را تهیه کنید. واردات موقت کالا یکی دیگر از روش های واردات کالا است. در این روش کالای وارداتی در مدت زمانی که از قبل مشخص شده، ترخیص می شود. ترخیص کردن این نوع کالاها، بدون دادن هیچ مالیات و هزینه ای است. افرادی که قصد وارد کردن کالا به صورت موقتی دارند، دلایل خاصی هم از خود ارائه می دهند. دلایل مثل برگزاری نمایشگاه بین المللی، انجام پروژه های ساختمانی از جمله این دلایل هستند.

آشنایی با انواع واردات کالا

تعرفه های گمرکی گوشی موبایل

گوشی موبایل جزو کالاهایی هست که به آن تعرفه گمرکی تعلق می گیرد. هزینه گمرکی یک گوشی موبایل را در واقع وارد کننده گوشی موبایل باید پرداخت کند. این کار برای قانونی شدن این نوع واردات باید حتما انجام شود. واردات گوشی موبایل هم برای هدف های تجاری و هم برای هدف های غیر تجاری انجام می شود. البته تعرفه گمرکی هر کدام از این هدف ها با هم فرق می کند.گوشی هایی که هدف بازرگانی وارد کشور می شوند، هزینه گمرک آن به صورت جداگانه محاسبه می شود. طرح رجیستری هم به این منظور ایجاد گردید، که این نوع گوشی های موبایل از اپراتورهای موبایل خدماتی دریافت نکنند. این نوع گوشی ها کاملا از نوع قاچاق محسوب شده و بیشتر شبیه یک اسباب بازی لوکس برای شما کاربرد دارند. البته پیش آمده مسافری هدف غیر تجاری داشته و گوشی موبایل را با برای کسی به هدیه آورده است. هزینه گمرکی این نوع گوشی به صورت مسافری پرداخت می شود.

تعرفه های گمرکی گوشی موبایل

 هزینه های گمرک گوشی موبایل

بسته به اینکه قصد شما از واردات گوشی تجاری و غیر تجاری است، قیمت گوشی فرق می کند. برای اینکه یک گوشی موبایل را وارد کنید، باید مجوز ثبت سفارش و همچنین کارت بازرگانی بگیرید. در حاضر بیشتر از صد و پنجاه شرکت مجوز قانونی برای وارد کردن گوشی موبایل را دارند. تقریبا یک سوم این شرکت ها جدید بوده و بعد از وصل شدن سامانه گمرک به سامانه ناجا مجوز گفته اند. ارزش سیف کالا که به آن هزینه گمرک گوشی موبایل می گویند، قیمت خرید کالا به علاوه هزینه بیمه و حمل و نقل است. گوشی هایی که به صورت تجاری وارد می شوند علاوه بر هزینه پنج درصد گمرک موبایل، مالیات بر ارزش افزوده نیز به قیمت آن ها اضافه می گردد.

 هزینه های گمرک گوشی موبایل

نکاتی درباره رجیسترکردن گوشی موبایل

این طرح توسط دولت اجرا شده و تا الان توانسته که نتایج خوبی کسب کند. این طرح باعث شده تمام گوشی هایی که وارد کشور ایران می شوند، در سامانه یا سایتی به نام همتا ثبت شوند. موبایل هایی که سیم کارت های داخلی در آن ها نصب شده و توسط اپراتورهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. پس با طرح رجیستری هر گوشی موبایل به نام فردی که خودش آن را خریداری قانونی کرده اند ثبت می شود. با این طرح هر گوشی موبایل با سیم کارت خود شخص خریدار، قابل استفاده است. با این طرح بسیار عالی سرقت این نوع وسیله ها کاملا بی فایده بوده و از قاچاق کردن موبایل ها در کشور جلوگیری می کند. برای رجیستر کردن یا ثبت کردن قانونی گوشی موبایل نیازی به دادن هیچ هزینه ای نبوده و به راحتی این کار را انجام می دهید. شما به راحتی با ورود به سامانه همتا و ثبت شناسه یا IMEI خود، موبایل خود را ثبت و فعال می کنید.

کتاب تعرفه های گمرکی

کتاب های زیادی در زمینه تعرفه گمرک منتشر شده اند که با توجه به کار و موضوع ممکن است یکی از آن ها را تهیه کنید. شما با خرید این نوع کتاب ها از تعرفه های مختلف کالا و اجناسی آشنا می شوید. همچنین در حین با آشنایی که با تعرفه ها پیدا می کنید، به راحتی و بدون دردسر کالاها و اجناس خود را وارد کشور می کنید. این نوع کتاب ها شامل مواردی مثل دیکشنری گمرکی یا الفبای تعرفه های گمرکی نیز می شود. همچنین با خواندن و مطالعه این نوع کتاب ها اطلاعات و دانش خودتان را به روز می کنید و سواد گمرکی خود را بالا می برید.

تفسیر تعرفه های گمرکی

معمولا تعرفه های گمرکی بر اساس مواردی مثل بیمه، حمل و نقل و غیره تعیین می شوند. ما انواع کالاهای وارداتی داریم، که تعرفه های گمرکی بر آن ها اعمال می شود. تجهیزات پزشکی، تجهیزات فناوری اطلاعات، فلزات معمولی، اشیا صنعت ساعت سازی و غیره از جمله این کالاها هستند. تفسیر کردن تعرفه های گمرکی توسط افراد معمولی که هیچ دانشی از این مبحث ندارند، بر نمی آید. بعضی از کارشناسان گمرکی یا کارشناسانی که اقتصاد خوانده و با روند تفسیر تعرفه های گمرکی آشنا هستند، می توانند در تفسیر کردن کالاهای گمرکی به شما کمک کنند. البته کتاب هایی هم که به صورت ویژه تعرفه های گمرکی را تفسیر می کنند، در بازار کتاب وجود دارند. تفسیر کردن تعرفه های گمرکی بیشتر برای افراد وارد کننده کالا و افراد تجاری که اطلاع دقیقی از کالای خود دارند، مفید است.

ترخیص تجهیزات ارتباطی از گمرک

برای ترخیص کردن تجهیزات ارتباطی یا مخابراتی، نیاز به بررسی کردن نمونه ای از آن کالا و صادر کردن گواهی تائید است. اگر غیر از موارد ذکر شده عمل کنید، ترخیص کردن کالای شما با تاخیر زیاد همراه است. این نوع تجهیزات ارتباطی مواردی از قبیل دستگاه های مخابراتی، رادیویی، پستی و فناوری اطلاعات و غیره هستند. مجوزهای زیادی برای ترخیص کردن این نوع کالا را باید دریافت کنید. این نوع مجوزها انواعی مثل مجوز ترخیص، گواهی تایید نمونه، مجوز بهره برداری، مجوز واردات و صادرات و غیره است. شما برای اینکه تجهیزات ارتباطی را وارد و همچنین صادر کنید، باید مجوز سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی را دریافت کنید. این نوع مجوز استاندارد های کیفی و فنی را لازم بررسی کرده و می تواند در هر محلی مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد. مجوز کالای مخابراتی به صورت دو مرحله ای مجوز ورود و مجوز ترخیص انجام می شود.

ترخیص تجهیزات ارتباطی از گمرک

جمع بندی

حقوق ورودی کالا به درصدی از ارزش کالای وارد شده که به گمرک داده شده، می گویند. این حقوق ورودی کالا درآمدهای کشور را افزایش داده و یک مزیت مثبت برای اقتصاد کشور است. تعرفه های گمرکی انواع مختلفی دارند، که خود نیز به دسته هایی تقسیم بندی می شوند. تعرفه ها به پنج دسته از نظر هدف، مقام وضع کننده، شکل، ماهیت و محاسبه ای تقسیم بندی می شود. گوشی موبایل از جمله کالاهای وارداتی بوده و باید بعد از ورود به کشور آن را حتما رجیستر کنید. برای اینکه موبایل تان را رجیستری کنید، باید به سامانه همتا مراجعه کرده و شناسه موبایل تان را ثبت کنید. برای واردات کالا ما دو روش قطعی و موقتی داریم. در واردات قطعی کالا همه هزینه های گمرکی حساب شده ولی در واردات کالا به صورت موقتی هیچ هزینه و مالیاتی نباید محاسبه گردد. در واردات موقتی کالا، در تاریخی که از مدت ها قبل شده است، کالا ترخیص می گردد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.