• پلتفرم نمایشگاه دائم صادرات و واردات خدمات، کالا، فناوری نوین و دانش بنیان در ارمنستان و کشورهای حوزه CIS

دستورالعمل اجرایی بندهای ۵ ، ۶ و ۷ تصویبنامه هیئت وزیران ساماندهی و مدیریت بازار ارز

دستورالعمل اجرایی بندهای ۵ ، ۶ و ۷ تصویبنامه هیئت وزیران ساماندهی و مدیریت بازار ارز

دستورالعمل اجرایی بندهای ۵ ، ۶ و ۷ تصویبنامه هیئت وزیران ساماندهی و مدیریت بازار ارز

دستورالعمل اجرایی بندهای ۵ ، ۶ و ۷ تصویبنامه هیئت وزیران ساماندهی و مدیریت بازار ارز : در اجرای بندهای ۵ ، ۶ و ۷ تصویب نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰ هـ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ دستورالعمل و ضوابط اجرایی بندهای یاد شده به پیشنهاد بانک مرکزی به شرح ذیل ابلاغ می شود :

۱-­ به منظور ورود ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور، صادرکنندگان کالا مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی ( ۹۵% ) ارز حاصل از صادرات خود را ( براساس ارزش FOB یا FCA یا EXW کالا ) به یکی از شکل های زیر با ترکیبی از آن ها استفاده نمایند.( ۵% ) باقی مانده به منظور تأمین هزینه هایی از قبیل بازار یابی ، تبلیغات، دفاتر خارج از کشور در اختیار صادر کننده خواهد بود :

  • واردات در مقابل صادرات
  • پرداخت بدهی ارزی خود
  • فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز
  • سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها
تبصره ۱

مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا بیش از شش ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد. دستورالعمل اجرایی این تبصره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تهیه خواهد شد.

تبصره ۲

وجوه سپرده گذاری شده در هر زمان صرفا می تواند به مصرف جزء های (الف) (ب) و (پ) برسد.

تبصره ۳

 فروش ارز به بانک ها و صرافی­ های مجاز توسط صادر کنندگان کالا باید از زمان راه اندازی سامانه « نظام یکپارچه مدیریت ارز ( نیما )» از طریق سامانه مزبور صورت گیرد.

۲-شرکت­ های دولتی و شرکت ­های وابسته به نهاد های عمومی غیر دولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر وارد کنندگان نیستند. واردات این صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات کالا ، منحصر به تأمین نیاز های خود خواهد بود.

تبصره :

فهرست صادر کنندگان عمده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت به نحوی که با احتساب شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی حداقل ( ۸۰%) صادرات کشور را شامل شود در مقاطع سه ماهه اعلام می شود.

۳- کلیه صادرکنندگان موظفند اطلاعات مربوط به عملکرد بندهای فوق را در سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات کالا ( سماصا ) ثبت نمایند.

۴- عدم برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور طبق این دستورالعمل توسط صادر کننده ظرف مهلت تعیین شده ، تخلف محسوب شده و طبق مقررات رفتار خواهد شد.

۵- اعمال معافیت مالیاتی صادر کنندگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت مفاد این دستورالعمل است.

۶- کمیته قیمت گذاری کالاهای صادراتی در گمرکات ایران مکلف است در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید.

۷- صادرکنندگانی که مقصد نهایی کالای آن ها کشورهای عراق  و افغانستان می باشد و مبادلات کالایی در بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی الزامی به اجرای جزء ( پ ) بند (۱) ندارند.

۸- آن دسته از صادراتی که در چهارجوب قراردادهای پیمان های پولی سیستم بانکی به پول ملی تسویه می شوند، مشمول این دستورالعمل نمی باشند.

۹- بانک ها و صرافی ها موظفند ارزی های خریداری شده را در چهارچوب مقررات ارزی به فروش رسانند.

۱۰- بانک ها می توانند مازاد ارز خریداری شده از صادر کنندگان را به بانک مرکزی به فروش رسانند.

۱۱- گمرک ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل اطلاعات پروانه های صادراتی را به محض صدور به صورت سیستمی به بانک مرکزی ارسال نماید.

۱۲- انجام هرگونه تغییرات در مفاد این دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب نامه صدرالذکر واگذار می گردد.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.