• پلتفرم نمایشگاه دائم صادرات و واردات خدمات، کالا، فناوری نوین و دانش بنیان در ارمنستان و کشورهای حوزه CIS

ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز

ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز

ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز

ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز : وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نامه ای به سازما صمت استان ها ، نامه شماره ۶۰/۱۵۴۴۱۸ بانک مرکزی ، مبنی بر ساز کار اخذ مابـه التفاوت نرخ ارز برای کالاهایی که گروه کالایی آن ها از یک به دو تغیریافته را اعلام میدارد .

 

متن نامه شماره ۶۰/۱۵۴۴۱۸

سازمان : صنعت ، معدن و تجارت
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
شماره : ۶۰/۱۵۴۴۱۸
موضوع : ساز و کار اخذ مابـه  التفاوت نرخ ارز برای کالاهایی که گروه کالایی آنها از یک به دو تغییر می یابد

با سلام و احترام
به پیوست تصویر نامه شماره ۱۶۱۰۹۳/۹۸ مورخ ۱۳/۰۵/۱۳۹۸ بانک مرکزی ج.ا.ایران در خصوص ساز و کار اخذ مابـه التفاوت نرخ ارز برای کالاهایی که گروه کالایی آنها از یک به دو تغییر می یابد ارسال می گردد.

خواهشمند است مراتب را یادداشت و به متقاضیان اطلاع رسانی گردد

 

سازمان صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان با سلام و احترام به پیوست تصویرنامه شماره ۹۸/۱۶۱۰۹۳ مورخ ۹۸/۵/۱۳ بانک مرکزی ج.ا.ایران در خصوص ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز برای کالاهایی که گروه کالایی آنها از یک به دو تغییر کرده است ارسال می گردد. خواهشمند است مراتب را یادداشت و به متقاضیان اطلاع رسانی گردد.

سعید عباسپور – مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات متن نامه شماره ۹۸/۱۶۱۰۹۳ مورخ ۹۸/۵/۱۳ بانک مرکزی ج.ا.ایران در راستای اجرای مصوبه های شماره ۲۲/۱۰۰۷/م/۹۸ مورخ ۱۳۹۸/۳/۱۹ و شماره ۶۰/۱۰۰۴۴۹ مورخ ۱۳۹۸/۴/۹ کار گروه تنظیم بازار ، ساز و کار اخذ مابه التفاوت نرخ ارز به طور کلی برای کالاهایی که گروه کالایی آنها از گروه ۱ به گروه ۲ تغییر می یابد به شرح ذیل اعلام می گردد :

۱ – در مواردی که گروه کالایی از تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱۸ از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو  تغییر یافته و تأمین ارز بابت کالای مربوطه به نرخ رسمی (۴۲.۰۰۰ ریال به ازاء هر دلار ) انجام پذیرفته است ، مقتضی است با اخذ تعهد نامه از وارد کننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز مربوطه به صورت علی الحساب معادل چهل و هشت هزار ( ۴۸.۰۰۰ ) ریال به ازای هر دلار ( متناسب نسبت به دیگر ارزها ) بر مبنای نرخ روز تأمین ارز محاسبه و با رعایت سایر مقررات صادرات و واردات نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران ( مجوز ترخیص کالا ) اقدام نمایند . پرداخت مابه التفاوت مذکور حداکثر ظرف مهلت شش ماه از تاریخ ترخیص به آن بانک جهت واریز به حساب خزانه داری کل کشور بابت رفع تعهد ارزی ( علاوه بر ارائه پروانه گمرکی مطابق ) الزامی خواهد بود .

در صورتی که واردکننده از پرداخت مابه التفاوت مزبور اجتناب نماید ، لازم است ضمن معرفی واردکننده به سازمان تعزیزات حکومتی ، مراتب را به این بانک ( بانک مرکزی ج.ا.ا ) نیز منعکس نموده تا از تخصیص و تأمین ارز برای موارد آتی جلوگیری گردد .

ضمناً آن بانک می بایست وجوه مابه التفاوت دریافتی را بلافاصله به حساب شماره شبای ۷۶۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۰۰۰۹۱۰۰۱۷۸۰۶ IR خزانه داری کل کشور نزد این بانک واریز نمایند . در این ارتباط لازم است آمار اطلاعات فوق در لبه ی مابه التفاوت سامانه تأمین ارز ثبت گردد .

تبصره :

تبصره ۱ ) در خصوص واردات گوشت قرمز ، کاغذ ، کره خوراکی ، حبوبات و چای بخشنامه شماره ۹۸/۱۵۶۴۲۱ مورخ ۱۳۹۸/۵/۹ این اداره ملاک رسیدگی و اقدام جهت اخذ مابه التفاوت نرخ ارز می باشد .

تبصره ۲ ) کلیه بذور به استثناء بذر گوجه فرنگی و بذر پیاز از تاریخ ۱۳۹۸/۲/۲۹ مشمول پرداخت مابه التفاوت ارز می باشند .

 

۲ – در خصوص موارد تأمین ارز شده به نرخ های کمتر از چهل و دو هزار ( ۴۲.۰۰۰ ) ریال می بایست مابه التفاوت معادل ریالی ارز تأمین شده تا مبلغ چهل و دو هزار ( ۴۲.۰۰۰ ) ریال به ازای هر دلار قبل از صدور اعلامیه تأمین ارز از متقاضی اخذ به حساب فوق الذکر واریز گردد و متعاقباً اقدام وفق بند یک فوق صورت پذیرد .

 

۳ – برای موارد مشمولی که اعلامیه تأمین ارز آن ها بر مبنای نرخ رسمی قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر گردیده ( فارغ از ترخیص یا عدم ترخیص کالا ) رفع تعهد ارزی منوط به پرداخت مابه التفاوت مبلغ چهل و هشت هزار ( ۴۸.۰۰۰ ) ریال به ازای هر دلار خواهد بود .

 

۴ – رفع تعهد ارزی و آزادسازی وثایق واردکنندگان کالا ها متعاقب ” ابلاغ مصوبه هیأت دولت ” و ” اعلام مبلغ قطعی مابه التفاوت از سوی این بانک ” و ” تسویه ریالی با متقاضی ” خواهد بود. .

 

۵ – در موارد مشمول این ابلاغیه در صورت ارایه اسناد پس از مهلت مقرر ، اخذ مابه التفاوت نرخ ارز وفق بند ۴ از نامه عمومی شماره ۹۷/۴۵۱۸۶۹ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ موضوعیت نخواهد داشت .

 

 

فایل نامه شماره ۶۰/۱۵۴۴۱۸ وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.